warsztaty z komunikacji

Warsztaty z komunikacji

Warsztaty z komunikacji to temat, na który można byłoby napisać książkę. Motywem przewodnim mogłyby być pytania:

  • dlaczego komunikacja jest trudna,
  • dlaczego wdrożenie wiedzy ze szkoleń jest trudne?

Zakładam, że masz za sobą jakieś warsztaty z komunikacji (kto nie ma?). Możesz pomyśleć tak: “Te różne metody i sposoby nie działają na co dzień. Kto ma czas na wdrażanie tej wiedzy w firmie, gdy trzeba realizować projekty i cele biznesowe?

Przyswojenie wiedzy jest pewnym procesem i wymaga wyrobienia indywidualnych nawyków w myśleniu i – w konsekwencji w działaniu. Częstym problemem jest to, że trudno jest zmienić nawyk.

Człowiek to emocje – także w firmie

Gdy przychodzisz do pracy, nie występujesz tylko w roli pracownika – cały czas jesteś człowiekiem. Masz swoje sposoby myślenia i zachowania, które przekładają się na Twoją komunikację z otoczeniem. Komunikacja z kolei niesie ze sobą emocje – nadawcy oraz odbiorcy. Taka jest jej specyfika. Każda wymiana myśli lub komunikatów pisemnych powoduje określone reakcje. W komunikacji chodzi przecież o to, żeby:

  • przedstawić swój punkt widzenia,
  • przekonać kogoś do idei,
  • nakłonić kogoś do działania.

Obserwując i słuchając w ciągu ostatnich miesięcy prelegentów podczas konferencji online oraz webinariów mam wrażenie, że w organizacjach dostrzeżono w większym stopniu aspekty poznawcze i emocjonalne zarządzania pracownikami. Stało się to dzięki zmianie sposobu pracy i relacji między pracownikami podczas pandemii.

Czy da się prowadzić komunikację bez emocji?

Część osób ma przekonanie, że – pojawiając się w środowisku pracy – powinna wpasować się do określonej wizji pracownika. Często wyobrażają sobie (lub odbierają takie sygnały), że tym upragnionym wzorcem jest profesjonalista, który koncentruje się na wykonaniu zadań i zostawia emocje na boku, gdyż ich okazywanie jest „nieprofesjonalne”.

Czy profesjonalizm ma być pozbawiony emocji? Czy taki sposób działania i komunikacji jest pożądany, bo jest…bardziej efektywny? Często za takim myśleniem stoją przekonania – ugruntowywane przez innych – że „tak jest w firmach”, „tak się postępuje, tak się mówi”. Wydaje się jednak, że – jak w większości sytuacji życiowych – dobrze jest przyjąć pewien „złoty środek” między niedoborem a nadmiarem emocji.

Jak można zmienić myślenie o komunikacji jako pozbawionej emocji? Nadając komunikacji miejsce w misji, strategii i celach biznesowych organizacji.

Warsztaty z komunikacji a rola komunikacji w biznesie

Komunikacja to zarówno proces, jak i czynności. Komunikacja jako taka nie jest celem samym w sobie. Celem mogą być jej efekty.

Można zapytać, co jest efektem komunikacji. Mój pogląd jest taki:

  • w obszarze “twardych celów” – zrealizowane zadania oraz większe cele,
  • w sferze “miękkiej” – relacje między uczestnikami.

Tutaj pojawia się pierwsze ważne pytanie: czy dobre relacje między ludźmi są celem, który trzeba osiągać w biznesie? Czy – oprócz danych liczbowych – należałoby także na ich podstawie oceniać ludzi? W jakim stopniu powinny być częścią celów indywidualnych pracownika?

Powiesz “Przecież w firmach tak jest. Są <<czynniki miękkie>>, które mają wpływ na ocenę pracownika”.

Tak, ale do pewnego stopnia. Z własnego doświadczenia zawodowego przypominam sobie, że w ocenie pracownika ważniejsze były czynniki “twarde”. Oczywiście, te proporcje mogą być różne – w zależności od obszaru czy działu. Dla przykładu, nie wyobrażam sobie osiągania dobrych wyników sprzedaży bez dbania o dobre relacje.

Czy w świadomych i odpowiedzialnych firmach powinno się uwzględniać w celach dbanie o komunikację, która ulepsza procesy pracy i relacje między pracownikami?

Dbanie o lepszą komunikację w takim rozumieniu mogłoby wyrażać się w różnych obszarach:

  • relacjach wewnątrz firmy – usprawnianiu współpracy między pracownikami, zespołami czy działami,
  • relacjach z podwykonawcami lub partnerami – usprawnianiu współpracy biznesowej,
  • otwartości komunikacyjnej – z poszanowaniem otoczenia.

Takie szersze podejście do komunikacji jako istotnego obszaru biznesu wymaga, aby przełamać schematy myślenia o roli komunikacji w biznesie.

Chcesz zrobić pierwszy krok?
Zainteresuj się warsztatami, w których pracuję z uczestnikami nad rozumieniem, z jakim typem odbiorcy się komunikują.

warsztaty z komunikacji akcja komunikacja

Skontaktuj się w sprawie wyceny warsztatów.

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, zobacz, jakie warsztaty z komunikacji realizowałam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *