Strategia

Strategia komunikacji w służbie Twojego biznesu

Strategia komunikacji jest równie ważna, jak inne rodzaje strategii wewnątrz przedsiębiorstwa – produktowa, cenowa czy dystrybucji. Często jest traktowana “po macoszemu” – szczególnie w małych firmach, gdzie nie ma dużego zespołu marketingowego. Strategia komunikacji wymaga określonych zasobów – ludzi i czasu. Jak powszechnie wiadomo, “czas to pieniądz”, więc zwykle przeznacza się go na obszary silnie powiązane z efektami biznesowymi.

Co zawiera strategia komunikacji?

Jeśli strategia komunikacji ma być stosowana na co dzień, musi bazować na określonych elementach:

  • cele powiązane z biznesem – ilościowe i jakościowe,
  • strategia i pozycjonowanie marki,
  • określone grupy docelowe scharakteryzowane pod kątem ich potrzeb.

Co więcej, te elementy muszą funkcjonować w rzeczywistości. Chodzi o to, aby strategia służyła biznesowi, a nie była “sztuką dla sztuki”. Na bazie strategii tworzy się plany i planuje konkretne działania. Słowo “strategia komunikacji” brzmi dumnie – pamiętaj, że na co dzień oznacza wykonywanie konkretnych czynności i pilnowanie harmonogramów 🙂

 

Kiedy warto projektować lub zmieniać strategię komunikacji?

Moim zdaniem – warto już od samego początku. Jeśli prowadzisz małą firmę i zajmujesz się wszystkim, zwykle nie masz na to czasu. Z czasem Twoja marka wkroczy w ten etap rozwoju, na którym potrzebna jest strategia komunikacji. Kiedy to nastąpi? Poznasz to po tym, że zaczniesz zadawać sobie z pozoru proste, ale ważne pytania m.in.:

  • czy kieruję się do właściwych grup klientów,
  • czym wyróżniam się na tle konkurencji,
  • wokół czego chcę budować wartość dla klientów?.

Na część pytań Ty lub Twój zespół będziecie mieć “pod ręką” gotowe odpowiedzi. Niestety, te “gotowce” są często mało użyteczne dla realnej strategii komunikacji. Dlaczego? Ponieważ przedstawiają albo Twój punkt widzenia albo przekonania innych osób z Twojej firmy (w tym właścicieli).

Co zrobić, jeśli w Twojej firmie istnieje już strategia komunikacji?

W takiej sytuacji możesz podjąć inną akcję – audyt spójności komunikacji. Możesz go zlecić osobie spoza Twojej organizacji, aby rzeczowo i bez zaangażowania emocjonalnego oceniła założenia strategii i podejmowane na jej bazie działania. Dzięki temu otrzymasz też wskazówki, co warto kontynuować, a co można zaprojektować od początku.

 

Jeśli po przeczytaniu tego tekstu czujesz, że to temat ważny dla Twojej marki lub firmy, zostaw mi krótką wiadomość tam, gdzie Ci najwygodniej: przez e-mail, LinkedIn czy Facebook.