Audyty treści

Audyty treści do klientów to kluczowa diagnoza w obszarze komunikacji dla działów:

  • marketingu,
  • sprzedaży B2B,
  • reklamacji,
  • obsługi klienta.

Jeśli pracujesz w którymś z tych działów, może brakuje Ci czasu na ocenę treści pod kątem strategicznych działań, które doprowadziłyby do osiągania celów biznesowych.

Jeśli treści mają być efektywnie wykorzystane w procesie komunikacji z odbiorcami, powinny być spójne i zgodne ze strategią firmy. W każdym „punkcie styku” z marką – reklamie, newsletterze, na blogu lub stronie www – powinny być napisane w oparciu o te same korzyści czy wartości marki.

Jeśli odpowiadasz za tworzenie (np. nadzorujesz pracę agencji) lub bezpośrednio piszesz treści do klientów, spójrz na poniższe pytania:

  • w jakim stopniu uwzględniasz faktyczne potrzeby klientów,
  • czy piszesz w sposób, który zaciekawi Twojego odbiorcę,
  • mówisz problemami czy rozwiązaniami,
  • jak treści w różnych “touchpoints” ze sobą spójne pod kątem budowania wizerunku firmy lub marki?

Jeśli potrzebujesz odpowiedzi na te pytania, a nie masz czasu się zająć takim projektem – przeczytaj dalszą część tekstu. 

Treści do klientów – jakie powinny być?

Za pomocą treści walczysz o uwagę odbiorcy, który może poświęcić ten czas na zapoznanie się z informacjami od Twojej konkurencji. To argument za tym, że warto zainwestować w odpowiednie treści.

Przejrzystość i prezentacja korzyści w czytelnej formie to kluczowe czynniki sukcesu. Jeśli je spełnisz, odbiorca przeczyta pismo przynajmniej bez irytacji, bo ze zrozumieniem (a być może nawet zaciekawieniem).

Jest bardziej prawdopodobne, że dobre treści przyczynią się do postrzegania Twojej marki jako przyjaznej i dbającej o klientów. 

audyty treści pism ofert akcja komunikacja

Z drugiej strony, dobór słów wpływa na to, jakie działania podejmują odbiorcy. Dwa eksperymenty przeprowadzone przez Bank Światowy w Polsce wykazały, że treści pism miały wpływ na efekty biznesowe. Jeśli interesuje Cię ta informacja, zapoznaj się z moim wpisem na LinkedIn pt. “Który komunikat spowodował, że podatnik uregulował zaległości”.

Czy warto inwestować w dobre treści?

Wspomniany eksperyment Banku Światowego pokazał konkretne liczby, z którymi warto się zapoznać. Tym samym udowodnił, że firmy powinny myśleć o listach do klientów jako narzędziu realizacji swoich celów biznesowych. Te cele mogą być różne, np.:

  • dokonanie zakupu,
  • uregulowanie należności,
  • spełnienie prośby,
  • zapoznanie się z informacją w innym kanale komunikacji.

Audyty treści do klientów – jak to wygląda?

  1. Na podstawie przekazanych treści przygotowuję wycenę projektu. Po akceptacji kosztów zabieram się do pracy.
  2. Wskazuję słabe strony komunikacji z klientami – w formie konkretnych komentarzy do treści, jak i użytecznych podsumowań.
  3. Przekazuję Ci konkretne wskazówki do zmian z uzasadnieniami.

Czy moje podejście Cię przekonuje?
Jeśli chcesz przeczytać więcej o tym, dlaczego warto zadbać o dobrą komunikację pisemną z klientami, przeczytaj wpisy na blogu:

Jak i gdzie zlecić audyty treści?

Jeśli chcesz podjąć konkretną akcję, prześlij mi przykładowe pismo. 

Przeanalizuję je i skontaktuję się z Tobą. Sprawdzę, jakie cele chcesz osiągnąć i w jakim stopniu pomoże Ci audyt treści.