Użyteczność strony www przekłada się na doświadczenia potencjalnego klienta z Twoją marką. Te doświadczenia mogą być różnorakie:
- pozytywne – jeśli strona umożliwia sprawne korzystanie i wyróżnia się nowymi narzędziami lub rozwiązaniami graficznymi,
- obojętne – jeśli strona jest poprawna w obsłudze, ale prezentuje pewien dobry standard w branży,
- negatywne – jeśli projektanci i wykonawcy strony nie dołożyli wystarczająco dużo starań, aby ułatwić użytkownikowi podejmowanie określonych akcji, które są ważne z jego punktu widzenia.
Możesz zapytać, co kryje się za słowem “użyteczność”, skoro jest to tak istotna kwestia z punktu widzenia projektowania stron.
Poniżej opiszę parę punktów, które są istotne w tym procesie.
Odbiorcy treści na stronie głównej www
Na pierwszy rzut oka strona powinna jasno wskazywać odbiorcy, dla kogo są produkty lub usługi. Wydaje się to oczywiste. Jednak na stronach niektórych marek nie wiadomo, do kogo kierują swoją ofertę.
Zastanów się, do kogo kierujesz swoją ofertę. Odbiorców możesz podzielić według różnych kryteriów.
Kryterium 1: rynek, na którym działasz. Określasz, czy jest to rynek klientów indywidualnych (B2C), czy biznesowych (B2B),
W górnej części strony od razu widzisz podział na typy klientów (personal, business, commercial). W zależności od wyboru danej sekcji tematycznej, odbiorca zobaczy serwis z informacjami skierowanymi do danego segmentu.

Kryterium 2: płeć lub płeć i grupa wiekowa. Taki podział stosują właściciele serwisów modowych lub z tzw. branży beauty.

Kryterium 3: zastosowanie produktu lub usługi.
Jeśli interesuje Cię pogłębienie tego tematu, przeczytaj wpis, jak pokazać ofertę dla różnych grup klientów.
Menu na stronie głównej www
Jeśli porównamy stronę główną do dużego pomieszczenia, do którego wchodzi użytkownik, to menu główne jest zamkniętymi drzwiami, którymi może się dostać do innych pokoi.

Photo by Samuel Zeller on Unsplash
Użytkownik interesuje się konkretnymi kwestiami, dlatego dopasuj nazwy poszczególnych sekcji menu do tych potrzeb. Przeanalizuj, czego szuka odbiorca. Nie kieruj się tym, czego chcesz Ty.
Menu jest najczęściej zorganizowane na podstawie produktów lub usług. Jeśli oferta produktowa lub usługowa nie jest bardzo rozbudowana, wyodrębnienie produktów w menu jest proste.

Weźmy jako przykład gabinet kosmetyczny, który oferuje różne rodzaje usług. Z punktu widzenia marki, najłatwiej zaplanować menu na bazie nazw zabiegów. Byłoby to najprostsze dla firmy, ale czy dla odbiorcy? Nazwy są specjalistyczne i wiążą się często z jakimś rodzajem technologii przypisanej do danej marki. Dla odbiorcy są to kwestie techniczne – on łatwiej oceniłby przydatność informacji, gdyby dotyczyła problemów, z którymi styka się w życiu osobistym lub biznesowym.
Rozwiązanie problemu: w tym salonie kosmetycznym zabiegi są podzielone na kategorie tematyczne na podstawie obszarów tematycznych związanych z problemami klientek: dermatologią, odmładzaniem, trądzikiem, włosami.

Użyteczność strony www – obszary tematyczne
Serwisy internetowe często prezentują informacje w problematyczny sposób. Łatwiej można pokazać poszczególne produkty. Jednak, jeśli oferta jest rozbudowana, odbiorca musi “przeczesywać” cały serwis w poszukiwaniu konkretnej informacji.
Mając za cel użyteczność strony głównej, możesz agregować produkty/usługi w większe obszary. Myśląc o sposobie, w jaki odbiorcy korzystają ze strony, przyjmij prostą zasadę “od ogółu do szczegółu”. To oznacza, że odbiorcę najpierw zainteresuje pewien większy obszar tematyczny. Dopiero w ramach wybranego obszaru będzie poszukiwać konkretnej informacji. Ludzki umysł przyjmuje ograniczoną liczbę informacji, a percepcja jest ograniczona. Grupowanie jest jedną z metod przedstawiania informacji złożonej z wielu elementów.
Jaki jest tego cel: sprawne dotarcie do informacji, jej szybkie przyswojenie i szybsze podjęcie decyzji. Liczy się czas – to on wpływa na decyzje zakupowe odbiorców. Jeśli informacje są niejasne i wymagają dodatkowych kliknięć, odwiedzający stronę porzucą ją na rzecz innych, prostszych rozwiązań.
Rozwiązanie nr 1: w firmie ubezpieczeniowej można wyodrębnić główne kategorie. W ramach tych kategorii znajdują się poszczególne produkty. Dzięki temu odbiorca – zamiast przeglądać całą listę produktów – najpierw decyduje, który obszar go najbardziej interesuje. To oszczędzi odbiorcy czas na dotarcie do właściwej informacji.

Rozwiązanie nr 2: w firmie budowlanej widać wyraźny podział na kategorie tematyczne, ale nie widzimy wyraźnego podziału na kryteria. Część kategorii dotyczy etapu budowy – przed budową, budowa. Inna część łączy się z rodzajem prac (remont, instalacje, wnętrza, diy, ogród), Pozostałe części to obszary niezwiązane z produktami (finanse, prawo budowlane).

Użyteczność strony głównej www – podsumowanie
Myśląc o przejrzystości i użyteczności strony głównej, zaprojektuj sekcje tematyczne ważne dla odbiorców.
Zastanów się, które informacje są ważne pod kątem procesu decyzyjnego/zakupowego odbiorcy – szczególnie dla usług lub towarów, które wymagają głębszego namysłu i czasu do podjęcia decyzji.
Zaplanuj też miejsce na elementy typu “call to action”. Elementy te będą połączone z poszczególnymi częściami strony internetowej, jak np. zapis na newsletter, pobranie kodu rabatowego czy zakup produktu. Pamiętaj, że “call to action” ma być krótkim hasłem, najlepiej napisanym w pierwszej osobie liczby pojedynczej – np. “zapisuję się” lub “pobieram” czy “kupuję”. Taka forma zwrotu daje osobie podejmującej akcję poczucie, że decyzja należy do niej. Jest to jej świadomy wybór, który podjęła samodzielnie. Poprzez zastosowanie tej formy budujemy inną motywację i relację odbiorcy do naszej marki/produktu/usługi.
Nie traktuj strony głównej jako miejsca, w którym musisz zaprezentować przede wszystkim swoją firmę. Zadaj sobie pytanie, czy “na wejściu” warto pokazywać odbiorcy informacje prasowe lub aktualności z firmy. Jeśli Twoja marka nie jest znana, odbiorcy nie będą zainteresowani tymi treściami. W pierwszej kolejności odbiorcy będą szukać u Ciebie rozwiązania swoich problemów, czyli Twoich produktów lub usług.
Dzięki dobremu dopasowaniu informacji do procesu zakupowego odbiorcy zwiększysz użyteczność strony głównej www. W ten sposób łatwiej będzie Ci osiągnąć założone cele, do których ma prowadzić Twoja strona.
PS. Nie jesteś pewien/pewna, czy Twój serwis dobrze spełnia wymogi użyteczności? Możesz zrobić samodzielnie wstępną analizę, a następnie zwrócić się do mnie. Zrobię audyt użyteczności Twojej strony www. Wskażę Ci elementy problematyczne wraz z rekomendacjami zmian. Skontaktuj się ze mną przez formularz kontaktowy lub na adres e-mail: a.padzik-wolos(at)akcjakomunikacja.pl.



