Marketing dla małego biznesu – podejścia

Marketing dla małego biznesu to ważna kwestia dla właścicieli firmy. Marketingowa idea “bycia sprytnym” (bycia “smart”) przeniosła się do biznesu – szczególnie do sektora MŚP.

Najbardziej “smart” są chyba Amerykanie, dlatego – idąc tym tropem –  postanowiłam poszukać adekwatnych informacji na odpowiednich portalach.
Na stronach amerykańskiej administracji rządowej dla MŚP znalazłam porady dotyczące komunikacji marketingowej. Główny przekaz to: jeśli jesteś właścicielem małej firmy, mądrze planuj wydatki na marketing. Mądrze, czyli jak? Z uwzględnieniem celów oraz realiów budżetu.
Ciekawą informację znalazłam w publikacji internetowej, której autor powołuje się na konkretne badania – małe angielskie przedsiębiorstwa zyskują z każdego wydanego na marketing funta 8-krotnie więcej niż duże firmy.

We wstępie napisałam Ci o swoim podejściu do inwestowania w marketing.
Podzielam opinię, że nad wydaniem pieniędzy na działania marketingowe trzeba się dobrze zastanowić. Ten temat poruszałam już we wpisie “Czy wydasz swoje pieniądze na reklamę”.

Planując finanse firmy, zakładasz jaki procent budżetu przeznaczysz na marketing.
Nie jest to jedyna ważna sprawa.
Bardzo istotne jest, na co wydasz te środki.
Widzę dwie możliwości:

  • mocne “przeoranie własnego poletka” pod kątem strategii i przekazu

lub

  • pozyskanie wiedzy “gotowej do wdrożenia”.

Co bym wybrała, jeśli chodzi o marketing dla małego biznesu?
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i Twój budżet jest ograniczony, bardziej opłacalne może być dla Ciebie skupienie się na punkcie pierwszym z powyższej listy.

Pozwól, że podam Ci dwa powody, dla których tak sądzę.

Po pierwsze: sceptycznie podchodzę do “sprawdzonych strategii” czy gotowych recept marketingowych. Sądzę, że komunikacja marketingowa opiera się na kwestiach fundamentalnych, a te trzeba “przerobić samemu”.
Podejście “narzędziowe” polega na wyszukiwaniu “trików i sposobów” (modne ostatnio hasło “tips&tricks”), z których można skorzystać – zmodyfikować lub próbować je powielić. Na pewno warto zapoznać się z tymi informacjami, bo wiedzy nigdy za dużo. Na takich uniwersalnych poradach nie da się jednak zbudować wyróżniającej się marki.

Po drugie: jeśli znajdziesz czas i środki na opracowanie kwestii fundamentalnych, zdobędziesz cenną wiedzę do wykorzystania nie tylko w komunikacji marketingowej.
Będziesz bogatszy o informacje, które mogą być budulcem kultury Twojej organizacji. Przełożą się one na sposób komunikacji, zasady współpracy czy organizacji miejsca pracy.
Wtedy współczynnik zwrotu z inwestycji będzie obejmować kategorię szerszą niż marketing – obszar związany z modelem biznesowym.

Czy stoisz przed podobnym wyzwaniem?

Jeśli chcesz zapytać o więcej szczegółów lub skonsultować ze mną wątpliwości, zachęcam Cię do kontaktu.

Jeśli zadbałeś już o ten obszar – trzymam kciuki za powodzenie projektów!

marketing dla małego biznesu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *