Komunikacja w biznesie zmienia swoje oblicze w przyspieszającym technologicznie świecie. Nadal jednak jest istotnym elementem funkcjonowania firm.
Czego dowiesz się z wpisu o komunikacji w biznesie?
Czy chcesz mieć wpływ na kształtowanie skutecznej komunikacji z otoczeniem: klientami, kontrahentami? Jeśli tak, w tym wpisie chcę pokazać strategiczne kwestie, które możesz przekuć na swoje własne argumenty.
Dlatego ten wpis będzie mieć inny charakter. Nie będzie odnosić się do narzędzi ani porad. Chcę Cię zainspirować do spojrzenia na działania komunikacyjne z szerszej perspektywy.
Z tekstu dowiesz się:
- jakie są kluczowe wyzwania związane z obszarem komunikacji w biznesie,
- jakie są wyzwania dla polskich organizacji,
- jak wygląda sytuacja w różnych krajach Europy. Dlaczego chcę na to zwrócić uwagę? Funkcjonujemy w podobnym kręgu kulturowym. W dużym uproszczeniu zakładam, że podobnie podchodzimy do różnych życiowych i biznesowych kwestii.
Komunikacja w biznesie – diagnoza długofalowa
Czy znasz badania European Communication Monitor (1) ? Jak można przeczytać na stronie ECM, są one przeprowadzane cyklicznie od 2007 roku z udziałem ponad 30 000 specjalistów od komunikacji w 48 krajach europejskich.
Raport z badań ECM jest ogólnodostępny. Warto go przeczytać, aby poznać kluczowe wyzwania i prześledzić dynamikę zmian w obszarze komunikacji w biznesie.
Kluczowy wykres odnosi się do strategicznych wyzwań związanych z zarządzaniem komunikacją w ciągu 11 lat, licząc od 2007 roku.
Jakie są wnioski z powyższego wykresu?
1. Największym wyzwaniem dla organizacji w roku 2018 była “budowa i utrzymanie zaufania”. Jeszcze w 2016 roku temu zagadnieniu nadano mniejsze znaczenie. To kwestia fundamentalna w czasach “zagubienia informacyjnego”. Z jednej strony mamy “fake news”. Z drugiej strony odbiorcy dążą do weryfikacji działań organizacji, dlatego coraz częściej sprawdzają (lub przekazują sobie przez sieci) informacje płynące z firm.
2. Na drugim miejscu w ogólnym rankingu odpowiedzi znajduje się “połączenie komunikacji ze strategią biznesową”. Nowe narzędzia komunikacji mogą wspierać biznes w większym stopniu niż dotychczas. Trzeba tylko (i aż!) odpowiednio dobrać cele komunikacyjne do strategicznych i działać konsekwentnie. Mnogość nowych rozwiązań tutaj nie pomaga, a wręcz może być “rozpraszaczem” dla decydentów. Dostęp do wielu narzędzi może powodować konflikty w samej organizacji, jeśli komunikacja nie jest odpowiednio ważna w strategii i kulturze organizacyjnej firmy.
3. Analizując wykres, można zauważyć duże wahania odpowiedzi związanych z trendami – rewolucją cyfrową i mediami społecznościowymi, zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością społeczną firm oraz transparentnością.
- Wydaje się, że rewolucja cyfrowa i platformy społecznościowe były chwilowym wyzwaniem. Przebiły się na pierwsze miejsce w latach 2010-2012, po czym odsetek respondentów wskazujących je jako najważniejsze znacznie spadł.
Można uznać, że to kwestia rozwoju rynku usług z zakresu automatyzacji marketingu i upowszechnienia się nowych narzędzi. - Od 2012 roku spada odsetek odpowiedzi odnoszących się do zrównoważonego rozwoju oraz CSR firm. Zaledwie 18,2% badanych uważa, że jest to wyzwanie strategiczne w komunikacji, podczas gdy w 2011 roku ten odsetek wynosił ponad 37%. W obszarze transparentności oraz aktywnego kontaktu z odbiorcami spadek był niższy – z 35% w 2011 do 23,2% z 2018 roku. Można zadać pytanie, czy faktycznie firmy tak dobrze radzą sobie na tych polach? Czy po prostu te zagadnienia już na stałe weszły do korporacyjnej rzeczywistości i dlatego respondenci nie odbierają ich jako faktycznych wyzwań?
Komunikacja w biznesie – co będzie ważne w przyszłości?
Analiza historyczna to wgląd w przeszłość. Ciekawszym pytaniem jest: co szykuje nam przyszłość?
Z tego powodu w badaniu respondenci wskazują też, które kwestie oceniają jako najważniejsze dla nich do 2021 roku.
Zachęcam Cię do analizy i porównania wyników dla poszczególnych krajów lub regionów. Ja skupię się na naszym bezpośrednim sąsiedztwie.
Dla polskich decydentów największym wyzwaniem jest połączenie strategii i komunikacji. Jest to istotniejsze niż budowa i utrzymanie zaufania. Pod tym względem blisko nam do takich krajów, jak: Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Finlandia, Hiszpania i Czechy.
Jak należy to rozumieć? Chodzi o umiejętność wyboru takich celów i działań komunikacyjnych, które w jak najlepszym stopniu wspierałyby realizację celów strategicznych biznesu.
Jednocześnie widać, że najmniejszą rangę wśród czynników polscy respondenci nadali obszarowi “łączenia potrzeb adresowania większej ilości odbiorców i kanałów z ograniczonymi zasobami”. Czyżby dlatego, że Polacy są w czołówce najdłużej pracujących narodów ?
Komunikacja w biznesie – czy znamy jej rolę i wartość?
Komunikacja z biznesie to dzisiaj głównie formy pisemne. Zmieniają się kanały, długość wiadomości, ale do porozumiewania się z odbiorcami nadal używamy znaków.
Bazując na doświadczeniach zawodowych, mogę powiedzieć, że umiejętności z zakresu komunikacji pisemnej nie należą do kategorii „pierwszej potrzeby” w organizacjach. Barierą w propagowaniu efektywnego pisania w firmach może być problem w przełożeniu umiejętności komunikacyjnych na realne cele biznesowe i życie firmy. Wydaje się, że tylko nieliczne organizacje biznesowe łączą komunikację pisemną z efektywnym działaniem w biznesie. te Firmy rozumieją, że komunikacja jest procesem biznesowym, który wspomaga lub hamuje ich biznes oraz rozwój.
Co zrobić z tymi informacjami?
Źródło do tekstu:
(1) Zerfass, A., Tench, R., Verhoeven, P., Verčič, D., & Moreno, A.
(2018). European Communication Monitor 2018. Strategic communication and the challenges of fake news, trust, leadership, work
stress and job satisfaction. Results of a survey in 48 countries.
Brussels: EACD/EUPRERA, Quadriga Media Berlin.