Indoor workspace

Jak przedstawić ofertę dla grup na stronie www?

Jak przedstawić ofertę dla różnych grup docelowych, aby takie rozwiązanie było jak najbardziej użyteczne? To ważne pytanie, które należy sobie zadać przy projektowaniu lub zmianie strony internetowej.

Nawigacja strony wpływa na jej użyteczność. Chodzi o to, aby jak najszybciej skierować różne grupy do odpowiedniego asortymentu. Nie zawsze da się przedstawić całą ofertę na pierwszy rzut oka – szczególnie, jeśli jest bardzo rozbudowana.

W tym wpisie przedstawię Ci różne rozwiązania zastosowane przez marki. Wybrałam przykłady z branży mody i urody, ponieważ każda z tych firm kieruje ofertę do różnych odbiorców.

Jak firmy prezentują ofertę na stronach www?

Podział oferty na stronie www można pokazać:

  • na poziomie nawigacji – menu głównego
    lub/i
  • na poziomie strony głównej.

Zwykle firmy dokonują podziału już na poziomie głównego menu.
Widać to dobrze na stronach dużych firm oferujących odzież lub obuwie. Ich oferta jest rozbudowana i pokazują ją w określonej hierarchii:

  • pierwszy poziom menu – przez płeć: “on / ona / ono” lub “kobieta / mężczyzna / dziecko” lub różne odmiany słów (na przykład przymiotniki: męskie / damskie / dziecięce)
  • drugi poziom menu – kategorie produktowe (np. rodzaj obuwia lub odzieży).

Jak wygląda menu z ofertą dla grup?

Pierwszy poziom menu może mieć układ horyzontalny, jak na stronie Reserved, eobuwie.pl czy H&M. Informacja jest widoczna w górnej części strony, w tej samej linii, co logo.

oferta strona www reserved

jak przedstawia ofertę eobuwie strona www

jak pokazać ofertę dla różnych grup h&m

Zara zdecydowała się na inny układ menu – wertykalny. Linki są widoczne w lewej części strony – tam, gdzie skupia się wzrok odbiorcy. 

jak przedstawić ofertę dla kobiet i mezczyzn zara

Możesz zapytać, czy jest to istotna kwestia – przecież to tylko menu z podziałem na grupy 🙂

Jeśli chcesz przekonać się, że jest to ważne dla użyteczności strony, spójrz na inny przykład – drogerię Rossmann.
Załóżmy, że odbiorcą jest mężczyzna, który nie zna tej marki. Chce sprawdzić, czy może zamówić określone produkty przez internet na stronie tej drogerii. Patrząc na menu główne, nie zorientuje się na pierwszy rzut oka, czy to strona dla niego.  Jeśli nawet zada sobie trud i rozwinie menu z kategorii “e-drogeria”, nadal nie znajdzie odpowiedzi na to pytanie. 

jak przedstawić ofertę dla grup docelowych rossmann

Pojedyncze boksy z informacjami o produktach dla mężczyzn pojawiają się dopiero na stronie głównej. Pytanie brzmi tylko, czy odbiorca poświęci czas i przewinie stronę w dół, aby dotrzeć do tych informacji.

Podobne rozwiązanie zastosowała marka Wojas, pokazując podział na grupy w układzie strony www, poniżej informacji o wyprzedaży i produktach. Jednakinaczej niż w przypadku Rossmann – Wojas pokazuje podział oferty już na poziomie menu górnego. Boksy na stronie głównej są powtórzeniem informacji z menu głównego, tylko w graficznej formie. Jak wiadomo, obraz przemawia do emocji, więc jest to dobry pomysł.

oferta wojas damskie meskie dzieciece

Co jest ważne, czyli jak przedstawiać ofertę dla grup?

Strona Rossmann dobrze obrazuje to, na czym polegają kwestie związane z użytecznością dla odbiorcy. Użyteczność to suma “mikrodoświadczeń” odbiorcy w procesie korzystania z danego narzędzia. 
W tym wpisie skupiam się na narzędziu, którym jest strona internetowa. Projektowanie nowej strony lub ulepszanie obecnej powinno uwzględnić odpowiedzi na pytania o jej odbiorcach.

Te pytania to m.in.:

  • które grupy docelowe są kluczowe,
  • jaka jest oferta dla tych grup,
  • w jaki sposób zaprojektować informacje o ofercie, aby grupy jak najszybciej mogły trafić do odpowiedniego miejsca.

Co możesz zrobić dla swojej strony www?

Jeśli interesuje Cię, czy Twoja strona jest użyteczna, prześlij mi adres url przez formularz kontaktowy.
Prześlę Ci wstępną opinię oraz określę wycenę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *