Audyt e-mailingów – pożyczki

Audyt e-mailingów może dotyczyć różnych branż. W dzisiejszym wpisie przeanalizuję przykłady z branży finansowej – pożyczki oferowane przez serwisy internetowe.

Na potrzeby wpisu przygotowałam audyt czterech e-mailingów, aby pokazać Wam, jakie wnioski można wyciągnąć na bazie treści tekstowych oraz wizualnych.

Audyt e-mailingów “LendOn – pożyczka na raty”

analiza emailingów lendon akcja komunikacja

Elementy przekazu “Lendon.pl pożyczka na raty”

Nadawca: LendOn/Raty – już w nazwie nadawcy pojawia się wyraźne wskazanie, że chodzi raty (nie wiadomo jeszcze, czy jest to zakup na raty czy inna usługa).
Tytuł: Gotówka na dowolny cel. Do 6000zł nawet na 18 miesięcy! (pisownia oryginalna – bez formatowania liczb)

Elementy wizualne e-mailingu:

  1. Zdjęcie
  • Zrelaksowany mężczyzna to obietnica spokoju.
  • Bliskie kadrowanie sprawia wrażenie bycia blisko klienta.
  • Wnętrze sprawia wrażenie domowego – w domyśle: wygoda.
  1. Elementy graficzne
  • Kółka w górnej części najprawdopodobniej nawiązują do litery „O” w logo.
  • Elementy są ułożone kaskadowo – najbardziej wyeksponowana informacja o kwocie.
  • piktogramy z hasłami – piktogram z portfelem nie wskazuje jednoznacznie na brak formalności, a jedynie na fakt posiadania gotówki w portfelu.
  1. Kolorystyka:
  • żywe kolory,
  • wyróżniające się przyciski CTA („call to action”).
  • Użyto 4 kolorów, które są spójne z logo.

Argumenty:

  • szybko
  • bez formalności

Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania:

  • w treści, nie jest tak widoczna na pierwszy rzut oka.

Call to action:

  • przycisk: „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
  • przycisk: „złóż wniosek” – dla tych, którzy są już przekonani.

Treść

  • Skierowanie uwagi odbiorcy na dość negatywny element – „wszystko, czym zaskoczy życie”.
  • Treść słowna ograniczona do haseł, bez opisów.

Audyt e-mailingu “LendOn – pożyczka 0%”

Wersja 1

audyt treści wiadomości pożyczka lendon akcja komunikacja

Elementy przekazu “lendon.pl – pożyczka 0%”

Nadawca: LendOn
Tytuł: Pierwsza pożyczka z RRSO 0%! Minimum formalności.

Elementy wizualne e-mailingu:

  1. Zdjęcie
  • Mimo wygodnej pozy, mężczyzna nie wygląda na zrelaksowanego – raczej na zatroskanego, który o czymś intensywnie myśli.
  • Wnętrze oraz ubiór mężczyzny sugerują wygodę – np. korzystania z pieniędzy.
  • Kadrowanie jest inne – widać elementy w tle, mężczyzna znajduje się nieco dalej (niż w przypadku e-mailingu opisanego jako pierwszy przykład). Odbiorca ma wrażenie, że przygląda się osobie na zdjęciu z pewnego dystansu. Może też ocenić to, co jest w otoczeniu osoby – na przykład ładne wnętrze (w domyśle: sfinansowane z pożyczki).
  1. Elementy graficzne
  • W górnej części znajdują się tylko 2 elementy – „bańka” z informacjami oraz button CTA „sprawdź”.
  • Piktogramy z opisami – pierwszy piktogram (mówiący o gotówce na dowolny cel) nie jest dobrze rozpoznawalny jako portfel
  • Znaczek „odhaczenia” przy piktogramie sugeruje, że sprawa jest załatwiona.
  1. Kolorystyka
  • Ograniczona liczba kolorów – dwa główne.
  • Wyróżniające się przyciski CTA („call to action”).
  • Użyto trzech kolorów, które występują w logo (dwa żywe, trzeci – w tle).

Argumenty

  • Rankingi – ten argument ma budować wiarygodność. Działa tu „reguła społecznej słuszności” – w domyśle: inni ocenili tę ofertę pozytywnie. Trzeba zauważyć, że nie wiadomo, kim są ci „inni” i jakie są kryteria oceny w rankingu – tego nie wiemy, a są to istotne informacje.
  • Warunki pożyczki – kwota i okres spłaty. Trzeba pamiętać, że te parametry mogą być oceniane indywidualnie przez każdego pożyczkobiorcę. Pozytywne cechy zostały tu przypisane „domyślnie” przez reklamodawcę.
    Co ciekawe, nie pojawia się rozwinięcie hasła z tytułu e-mailingu, czyli „minimum formalności”.

Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania – na pierwszym planie, dodatkowo pogrubiona ze względu na atrakcyjne warunki: 0%.

Call to action

  • Przycisk „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
  • Przycisk „pożyczam teraz” – dla tych, którzy są zdecydowani (lub „pod ścianą”).

Treść

  • Skierowanie uwagi odbiorcy na raczej negatywny element – „wszystko, czym zaskoczy życie”.
  • Zamiast haseł są krótkie akapity opisowe (2 równoważniki zdań w każdym), brak samych haseł.

 

Wersja 2

analiza treści akcja komunikacja

Wersja ta różni się:

  • kolorami: zamiast niebieskiego pojawia się zielony,
  • dodatkowym „call to action” w postaci zdania: „Weź pożyczkę i ciesz się pieniędzmi!”,
  • treścią na drugim przycisku – „złóż wniosek” zamiast „pożyczam teraz”.

Podsumowanie LendOn

  1. Zdjęcie zrelaksowanego mężczyzny pasuje to przekazu „ciesz się pieniędzmi”, ale nie do „wszystko, czym zaskoczy życie”.
  2. Mniejsza liczba kolorów sprzyja skupieniu uwagi na komunikacie.
  3. Tekst jest lepiej czytelny, jeśli jest napisany ciemną czcionką.

Audyt e-mailingu Extraportfel.pl  

Elementy przekazu “exTRAPORTFEL.pl – pożyczka 0%”

Nadawca: Extraportfel

audyt treści extraportfel akcja komunikacja

Tytuł: Pierwsza pożyczka na 45 dni z RRSO 0%!

Elementy wizualne

  1. Zdjęcie kobiety sugeruje zaskoczenie z powodu nowych możliwości, które pojawiły się – w domyśle – dzięki pieniądzom z pożyczki. Wyrazem tych pieniędzy jest karta, którą kobieta trzyma w dłoni.
  2. Torby, które trzyma kobieta, wskazują na to, że właśnie zrobiła zakupy w różnych sklepach (różne kolory toreb).
  3. Czcionka jest mniej formalna – nadaje treści charakter „luźniejszy” i bardziej „rozrywkowy”.
  4. Kolorystykażywe kolory, wyróżniające się przyciski CTA („call to action”). Użyto dwóch kolorów, które występują w logo.

Argumenty

  • Możliwość skorzystania z niezapomnianych okazji – to ważna potrzeba konsumencka i główny przekaz e-mailingu.
  • Rankingi – ta informacja ma służyć jako uwiarygodnienie. Skoro pożyczka została oceniona jako najlepsza w rankingu, sugestia jest następująca: jest ona dobra dla Ciebie jako klienta.
  • Warunki pożyczki – wysoka kwota i długi okres spłaty. Są to elementy wartościujące, ale te wartości (45 dni i 3 000 zł) podlegają indywidualnej ocenie potencjalnego klienta.

Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania:

  • przedstawiona już na poziomie grafiki głównej,
  • nie „wybija” się na pierwszy plan z innych informacji.

Call to action:

  • przycisk: „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
  • przycisk: „pożyczam teraz” – dla tych, którzy są już gotowi do podjęcia działania.

Treść

  • Skierowanie uwagi odbiorcy na niezaspokojone potrzeby – skorzystanie z „niezapomnianych” okazji.
  • Krótkie akapity opisowe – dwa równoważniki zdań w każdym, brak samych haseł.

Podsumowanie Extraportfel.pl

  • Porównując ten e-mailing do przekazów LendOn można stwierdzić, że jest to ta sama firma, która oferuje pożyczki pod różnymi markami (brandami) i w różnych serwisach internetowych. Wskazuje na to użycie podobnych piktogramów oraz tekstów.
  • Żywe kolory dobrze współgrają z „rozrywkową” tematyką, jaką jest przyjemność z zakupów. Kojarzą się z czymś pozytywnym oraz pobudzają do działania.
  • Czcionka odzwierciedla „luźniejszy” charakter przekazu.
  • Tekst napisany białą czcionką na jasnozielonym tle jest mniej czytelny.

Chcesz przeczytać szczegółową analizę e-mailingu instytucji rządowej? 

Czy potrzebujesz zrobić audyt e-mailingów dla Twojej marki? Zostaw mi wiadomość. 

audyt treści pism audyt ofert dla klientow akcja komunikacja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *