Audyt e-mailingów może dotyczyć różnych branż. W dzisiejszym wpisie przeanalizuję przykłady z branży finansowej – pożyczki oferowane przez serwisy internetowe.
Na potrzeby wpisu przygotowałam audyt czterech e-mailingów, aby pokazać Wam, jakie wnioski można wyciągnąć na bazie treści tekstowych oraz wizualnych.
Audyt e-mailingów “LendOn – pożyczka na raty”
Elementy przekazu “Lendon.pl pożyczka na raty”
Nadawca: LendOn/Raty – już w nazwie nadawcy pojawia się wyraźne wskazanie, że chodzi raty (nie wiadomo jeszcze, czy jest to zakup na raty czy inna usługa).
Tytuł: Gotówka na dowolny cel. Do 6000zł nawet na 18 miesięcy! (pisownia oryginalna – bez formatowania liczb)
Elementy wizualne e-mailingu:
- Zdjęcie
- Zrelaksowany mężczyzna to obietnica spokoju.
- Bliskie kadrowanie sprawia wrażenie bycia blisko klienta.
- Wnętrze sprawia wrażenie domowego – w domyśle: wygoda.
- Elementy graficzne
- Kółka w górnej części najprawdopodobniej nawiązują do litery „O” w logo.
- Elementy są ułożone kaskadowo – najbardziej wyeksponowana informacja o kwocie.
- piktogramy z hasłami – piktogram z portfelem nie wskazuje jednoznacznie na brak formalności, a jedynie na fakt posiadania gotówki w portfelu.
- Kolorystyka:
- żywe kolory,
- wyróżniające się przyciski CTA („call to action”).
- Użyto 4 kolorów, które są spójne z logo.
Argumenty:
- szybko
- bez formalności
Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania:
- w treści, nie jest tak widoczna na pierwszy rzut oka.
Call to action:
- przycisk: „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
- przycisk: „złóż wniosek” – dla tych, którzy są już przekonani.
Treść
- Skierowanie uwagi odbiorcy na dość negatywny element – „wszystko, czym zaskoczy życie”.
- Treść słowna ograniczona do haseł, bez opisów.
Audyt e-mailingu “LendOn – pożyczka 0%”
Wersja 1
Elementy przekazu “lendon.pl – pożyczka 0%”
Nadawca: LendOn
Tytuł: Pierwsza pożyczka z RRSO 0%! Minimum formalności.
Elementy wizualne e-mailingu:
- Zdjęcie
- Mimo wygodnej pozy, mężczyzna nie wygląda na zrelaksowanego – raczej na zatroskanego, który o czymś intensywnie myśli.
- Wnętrze oraz ubiór mężczyzny sugerują wygodę – np. korzystania z pieniędzy.
- Kadrowanie jest inne – widać elementy w tle, mężczyzna znajduje się nieco dalej (niż w przypadku e-mailingu opisanego jako pierwszy przykład). Odbiorca ma wrażenie, że przygląda się osobie na zdjęciu z pewnego dystansu. Może też ocenić to, co jest w otoczeniu osoby – na przykład ładne wnętrze (w domyśle: sfinansowane z pożyczki).
- Elementy graficzne
- W górnej części znajdują się tylko 2 elementy – „bańka” z informacjami oraz button CTA „sprawdź”.
- Piktogramy z opisami – pierwszy piktogram (mówiący o gotówce na dowolny cel) nie jest dobrze rozpoznawalny jako portfel
- Znaczek „odhaczenia” przy piktogramie sugeruje, że sprawa jest załatwiona.
- Kolorystyka
- Ograniczona liczba kolorów – dwa główne.
- Wyróżniające się przyciski CTA („call to action”).
- Użyto trzech kolorów, które występują w logo (dwa żywe, trzeci – w tle).
Argumenty
- Rankingi – ten argument ma budować wiarygodność. Działa tu „reguła społecznej słuszności” – w domyśle: inni ocenili tę ofertę pozytywnie. Trzeba zauważyć, że nie wiadomo, kim są ci „inni” i jakie są kryteria oceny w rankingu – tego nie wiemy, a są to istotne informacje.
- Warunki pożyczki – kwota i okres spłaty. Trzeba pamiętać, że te parametry mogą być oceniane indywidualnie przez każdego pożyczkobiorcę. Pozytywne cechy zostały tu przypisane „domyślnie” przez reklamodawcę.
Co ciekawe, nie pojawia się rozwinięcie hasła z tytułu e-mailingu, czyli „minimum formalności”.
Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania – na pierwszym planie, dodatkowo pogrubiona ze względu na atrakcyjne warunki: 0%.
Call to action
- Przycisk „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
- Przycisk „pożyczam teraz” – dla tych, którzy są zdecydowani (lub „pod ścianą”).
Treść
- Skierowanie uwagi odbiorcy na raczej negatywny element – „wszystko, czym zaskoczy życie”.
- Zamiast haseł są krótkie akapity opisowe (2 równoważniki zdań w każdym), brak samych haseł.
Wersja 2
Wersja ta różni się:
- kolorami: zamiast niebieskiego pojawia się zielony,
- dodatkowym „call to action” w postaci zdania: „Weź pożyczkę i ciesz się pieniędzmi!”,
- treścią na drugim przycisku – „złóż wniosek” zamiast „pożyczam teraz”.
Podsumowanie LendOn
- Zdjęcie zrelaksowanego mężczyzny pasuje to przekazu „ciesz się pieniędzmi”, ale nie do „wszystko, czym zaskoczy życie”.
- Mniejsza liczba kolorów sprzyja skupieniu uwagi na komunikacie.
- Tekst jest lepiej czytelny, jeśli jest napisany ciemną czcionką.
Audyt e-mailingu Extraportfel.pl
Elementy przekazu “exTRAPORTFEL.pl – pożyczka 0%”
Nadawca: Extraportfel
Tytuł: Pierwsza pożyczka na 45 dni z RRSO 0%!
Elementy wizualne
- Zdjęcie kobiety sugeruje zaskoczenie z powodu nowych możliwości, które pojawiły się – w domyśle – dzięki pieniądzom z pożyczki. Wyrazem tych pieniędzy jest karta, którą kobieta trzyma w dłoni.
- Torby, które trzyma kobieta, wskazują na to, że właśnie zrobiła zakupy w różnych sklepach (różne kolory toreb).
- Czcionka jest mniej formalna – nadaje treści charakter „luźniejszy” i bardziej „rozrywkowy”.
- Kolorystyka – żywe kolory, wyróżniające się przyciski CTA („call to action”). Użyto dwóch kolorów, które występują w logo.
Argumenty
- Możliwość skorzystania z niezapomnianych okazji – to ważna potrzeba konsumencka i główny przekaz e-mailingu.
- Rankingi – ta informacja ma służyć jako uwiarygodnienie. Skoro pożyczka została oceniona jako najlepsza w rankingu, sugestia jest następująca: jest ona dobra dla Ciebie jako klienta.
- Warunki pożyczki – wysoka kwota i długi okres spłaty. Są to elementy wartościujące, ale te wartości (45 dni i 3 000 zł) podlegają indywidualnej ocenie potencjalnego klienta.
Ekspozycja informacji o faktycznej stopie oprocentowania:
- przedstawiona już na poziomie grafiki głównej,
- nie „wybija” się na pierwszy plan z innych informacji.
Call to action:
- przycisk: „sprawdź” – dla osób, które rozważają taką opcję,
- przycisk: „pożyczam teraz” – dla tych, którzy są już gotowi do podjęcia działania.
Treść
- Skierowanie uwagi odbiorcy na niezaspokojone potrzeby – skorzystanie z „niezapomnianych” okazji.
- Krótkie akapity opisowe – dwa równoważniki zdań w każdym, brak samych haseł.
Podsumowanie Extraportfel.pl
- Porównując ten e-mailing do przekazów LendOn można stwierdzić, że jest to ta sama firma, która oferuje pożyczki pod różnymi markami (brandami) i w różnych serwisach internetowych. Wskazuje na to użycie podobnych piktogramów oraz tekstów.
- Żywe kolory dobrze współgrają z „rozrywkową” tematyką, jaką jest przyjemność z zakupów. Kojarzą się z czymś pozytywnym oraz pobudzają do działania.
- Czcionka odzwierciedla „luźniejszy” charakter przekazu.
- Tekst napisany białą czcionką na jasnozielonym tle jest mniej czytelny.
Chcesz przeczytać szczegółową analizę e-mailingu instytucji rządowej?
Czy potrzebujesz zrobić audyt e-mailingów dla Twojej marki? Zostaw mi wiadomość.