Audyt pism do klientów

Audyt pism do klientów to ważna diagnoza w obszarze komunikacji – szczególnie dla działów:

  • marketingu,
  • sprzedaży B2B,
  • reklamacji,
  • obsługi klienta.

Jeśli uczestniczysz w tworzeniu lub bezpośrednio piszesz pisma do klientów, możesz zastanawiać się, czy:

  • uwzględniasz faktyczne potrzeby klientów,
  • piszesz w sposób, który zaciekawi Twojego odbiorcę,
  • mówisz problemami czy rozwiązaniami,
  • tworząc treści, pamiętasz o tym, aby pisma do różnych grup klientów były ze sobą spójne pod kątem budowania wizerunku firmy lub marki.

Pamiętaj, że za pomocą treści walczysz o uwagę klienta oraz dobrą percepcję Twojej marki. 
Twój klient może poświęcić ten czas na zapoznanie się z informacjami od Twojej konkurencji, dlatego warto zainwestować w odpowiednie treści.

Pisma do klientów – jakie powinny być?

Przejrzystość pism i prezentacja korzyści w czytelnej formie to kluczowe czynniki sukcesu. Jeśli je spełnisz, odbiorca przeczyta pismo przynajmniej bez irytacji, bo ze zrozumieniem (a być może nawet zaciekawieniem).
Jest bardziej prawdopodobne, że ten element dobrej komunikacji przyczyni się do postrzegania Twojej marki jako przyjaznej i dbającej o swoich klientów.  

audyt pism do klientow akcja komunikacja

Z drugiej strony warto wiedzieć, że dobór słów wpływa także na to, jakie działania podejmują odbiorcy. Dwa eksperymenty przeprowadzone przez Bank Światowy w Polsce wykazały, że treści pism miały wpływ na efekty biznesowe. Jeśli interesuje Cię ta informacja, zapoznaj się z moim wpisem na LinkedIn pt. „Który komunikat spowodował, że podatnik uregulował zaległości”.

Czy warto inwestować w dobre treści pism do klientów?

Wspomniany powyżej eksperyment Banku Światowego pokazał konkretne liczby, z którymi warto się zapoznać. Tym samym udowodnił, że firmy powinny myśleć o listach do klientów jako narzędziu realizacji swoich celów biznesowych. Te cele mogą być różne, np.:

  • dokonanie zakupu,
  • uregulowanie należności,
  • spełnienie prośby,
  • zapoznanie się z informacją w innym kanale komunikacji.

Audyt pism do klientów – jak to wygląda?

Na podstawie przekazanych mi pism przygotowuję wycenę projektu. Po akceptacji kosztów zabieram się do pracy.
Wskazuję słabe strony komunikacji z klientami – zarówno w formie konkretnych komentarzy w treści pism, jak i zebranych w tabeli podsumowań.
Dzięki temu otrzymujesz konkretne wskazówki do zmiany treści. Wiesz też, z czego one wynikają, ponieważ każdą uwagę uzasadniam odpowiednim komentarzem.

Czy zaproponowana przeze mnie forma myślenia o pismach do klientów Cię przekonuje?
Czy chcesz jeszcze dowiedzieć się, dlaczego warto zadbać o dobrą komunikację pisemną z klientami?
Przeczytaj te wpisy na blogu:

Jeśli chcesz podjąć konkretną akcję, prześlij mi przykładowe pismo, abym mogła skontaktować się z Tobą i ustalić, jakie cele chcesz osiągnąć i jak możemy to zrobić.