Sprawdź, jak piszesz.

Nie wiem, czy słyszeliście o projekcie Jasnopis. Informację o nim znalazłam w zeszłym roku.

Grupa naukowców z SWPS we współpracy z Narodowym Centrum Nauki prowadziła projekt badawczy “Mierzenie stopnia zrozumiałości polskich tekstów użytkowych (pozaliterackich)”.
Wynik ich pracy to m.in. narzędzie informatyczne Janospis. Służy ono do diagnozy stopnia trudności tekstów. Uważam, że to bardzo użyteczny efekt projektu.

Jeśli chcesz skorzystać z tej aplikacji, wejdź na stronę http://www.jasnopis.pl/aplikacja. Wpisz lub wklej fragment tekstu i poczekaj na wyniki analizy danych.

Pokażę Ci to na przykładzie mojego wpisu na temat pasji.
Oto wyniki analizy treści.

Cieszę się z takiej oceny. Staram się pisać krótkimi zdaniami i w sposób zrozumiały. Jak widać, zawsze jest jednak coś do poprawy.

Bardzo dobrze, że zaczynamy rozmawiać na temat zrozumiałej komunikacji pisemnej.
Duże firmy zdają sobie sprawę, że pisanie to ważny element komunikacji z otoczeniem. Pracują nad swoim własnym stylem pisania.

Komunikacja nie polega na tym, by napisać cokolwiek. Cokolwiek, co sprzeda dany produkt czy usługę. Czasy, kiedy pisaliśmy w ten sposób, już minęły.
Komunikacja też ewoluuje. Odbiorcy oceniają teksty pod kątem zrozumiałego stylu pisania. Niezrozumiałe lub trudne w odbiorze (zajmujące za dużo czasu) = nieprzydatne. I odrzucone.

Warto o tym pamiętać i uwzględnić aspekt jakościowej komunikacji w planowaniu rozwoju swojego biznesu.

Chcę zwrócić Twoją uwagę na ważną kwestię.
Narzędzie diagnostyczne to bardzo dobry pierwszy krok do pracy nad stylem pisania. Dzięki temu zobaczysz, czy masz skłonności do używania niezrozumiałego słownictwa lub tworzenia za długich zdań.

Pytanie brzmi – co dalej?

Aplikacja nie jest w stanie ocenić, czy tekst:

  • zawiera przydatne dla odbiorcy informacje,
  • został zrozumiany,
  • tworzy pewną strukturę – logiczny ciąg myśli.

Jeśli chodzi o te aspekty, nic nie zastąpi wkładu człowieka.
W pisaniu do odbiorcy chodzi przecież o to, aby wczuć się w jego położenie. Trzeba sobie wyobrazić:

  • co go motywuje do działania,
  • jak podejmuje decyzję,
  • jak wygląda jego proces zakupowy.

Jeśli chcesz zdiagnozować ważne materiały pod kątem ich jakości, daj mi znać. Odezwę się do Ciebie z propozycją.

PS. Jeśli zainteresował Cię ten wpis, oceń go, skomentuj lub podziel się ze znajomymi.
Dziękuję Ci za pomoc w szerzeniu idei wartościowej komunikacji!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *